Blog

Snídaně

Co nedělat

  • Nesnídat ve spěchu. Pokud spěcháte do práce, raději si jídlo vezměte s sebou. (Obrázek zdroj blog.rohlik.cz)
  • Vyhnout se klasickým komerčním cereáliím (prázdné kalorie, hodně cukru a zbytečného tuku), číst etikety.
  • Vyhnout se bílému pečivu, koláčům a koblihám.
  • Vyhnout se doslazovaným smetanovým jogurtům, uzeninám, taveným sýrům.
  • Pokud marmeládu, tak s co nejnižším obsahem cukru a zahodit pomazánky typu nutela.
  • Nezapomenout na pití – např. dobrý bylinkový nebo čerstvý zázvorový čaj, v létě čerstvě vymačkaná šťáva, káva je možná, ale nezapomenout se dopít čerstvou vodou, různé kávovinové nápoje (špaldové kafe, melta…).

Je vhodná teplá nebo studená snídaně?

Platí stejné pravidlo jako u ostatního jídla během dne a je to velmi individuální. Důležitější je obsah živin. V zimě jsou ale jistě příjemnější například obilná kaše s ořechy, medem a skořicí spolu s teplým čajem, než studená šunka a zelenina.

Co se doporučuje

  • Na začátek si dát sklenici teplé vody s vymačkanou půlkou citrónu. Teplá voda stimuluje trávicí systém a zásadotvorná citrónová šťáva čistí střeva.

Trendem jsou kaše

Ovesná a jiná cereální kaše – navrch můžeme přidat: rozmačkaný nebo nakrájený banán, ořechy, semínka, mletý mák nebo lněné semínko, ovoce, skořici, kakaové boby, strouhaný kokos, prostě dle své fantazie. Osladit můžete medem, javorovým sirupem, datlovým apod.

Sáček ovesných i jiných vloček (prodávají i mix) stojí pár korun. Uvařené jsou během minutky a můžete je nasypat do vody i do mléka (většinou 1 díl vloček a dva díly vody, ale musíte vyzkoušet, vždycky můžete doplnit, co je potřeba).

Dnes je na trhu nepřeberné množství již předpřipravených kaší. Bude vás to něco stát, ale čtěte etikety, většina různě ochucených kaší obsahuje zbytečně mnoho cukru a jiných přídatných látek, které nepotřebujete. Prolezte oddělení zdravé výživy a kupte si raději ty úplně bez ničeho a dochuťte si je podle sebe.

Co dalšího, příklady

Nestárnoucí müsli – vyhněte se ale různým křupavým variantám, které opět obsahují zbytečné kalorie a látky navíc. Dejte přednost sypanému a zkuste si třeba umíchat i domácí. Nebo mrkněte sem: https://www.mixit.cz/ 

Celozrnné pečivo s Lučinou, trochu zeleniny. 

Celozrnné pečivo s tvarohovou pomazánkou.

Kvalitní bílý jogurt s kulturou nebo tvaroh s ovocem, semínky apod.

Smoothie koktejly

Ječné/ovesné lívance nebo třeba banánové lívance.

Recept: Zdravé lívance z ovesných vloček a banánu (1 porce): 1 banán, hrst ovesných vloček, 1 vejce – nakrájený banán, vejce a ovesné vločky přidáme do mísy a vše rozmixujeme. Pokud se nám zdá směs příliš hustá, přidáme trochu mléka. Nasucho opečeme. 

Varianta na „vejce“ – zelenina s vejcem: nakrájejte trochu zeleniny, zalijte dvěma vejci a navrch přidejte strouhaný sýr

 Tip: v zimě obohaťte jídelníček o řeřichu – nálož vitamínů a minerálů z mističky. Můžete koupit v prodejně vaničku již vzrostlé řeřichy, ale také si ji koupit jako semínko a na navlhčené vatě nebo v klíčící misce nechat vzejít. Poté nastříhejte na pomazánku a je hotovo. (Obrázek zdroj: dokrupava.cz)

 Tip: Kaše do skleničky – Genialita této snídaně spočívá v tom, že si ji připravíte večer během pár minut a ráno už nic neřešíte. Jak na to? Vezměte si střední skleničku s víčkem, do 1/3 nasypte oblíbené müsli nebo vločky, na ty dejte vrstvu ovoce, na něj pár lžic jogurtu v bio kvalitě a dolijte mlékem. Do rána se vše krásně spojí, nabobtná a zdravá snídaně je na světě. Výhodou kaše do skleničky je, že si ji můžete jednoduše vzít s sebou. Jogurt vyzkoušejte třeba i kozí a místo mléka pro změnu mandlový nápoj bez cukru (zdroj: blog.rohlik.cz).

Další tipy, kde hledat informace o výrobcích, návody a recepty

Dneska má skoro každé město svoji „prodejnu zdravé výživy“, ale i velké řetězce své „oddělení“, kde již najdete většinu, co potřebujete (třeba i DM). Na netu můžete mrknout třeba na: