Blog

Proč člověka chytnou záda

Se svými i cizími zády mám letité zkušenosti. Moje záda mě občas zradí, ale dnes už vím, že je to jen moje chyba a hlavně lenost, která mě dovedla do této situace.

Proč člověka „chytnou záda“

  • Přetěžuje je – a to buď jednostrannou zátěží (dlouhodobým sezením nebo stáním) nebo nevhodnými návyky
  • Nezatěžuje je – na gauči záda zkrátka neprocvičíte, ani když všude dojedete autem nebo výtahem
  • Je tlustý – zkuste na sebe hodit desetikilový pytel, jak vám je?
  • Špatně se stravuje a nedodržuje pitný režim – výživa kostí a plotýnek
  • Přemíru se stresuje a neumí relaxovat – napětí a úzkost se odrážejí na svalech páteře.
  • Z postele se neskáče – zádům prospěje, pokud při vstávání nejprve dáte nohy stranou z postele a teprve pak se narovnáte.

Obecné rady

  • Pohybujte se přirozeně. Jen tak aktivujete svá záda. V dnešní době jsou spíše nevytížená než přetížená. Když máte čas, jděte do práce pěšky. Zvedněte se v sobotu z křesla a běžte do lesa, projděte se, protáhněte nohy na pařezu, přeskákejte po kamenech, běžte si zaplavat. V práci vynechte občas výtah a dojděte do patra po schodech. Buďte kreativní a vypozorujte, co vám dělá dobře.
  • Batůžek lepší než taška – na zádech se zavazadlo lépe nese, než v jedné ruce nebo na druhém rameni. Pokud nesete těžší tašky, je lepší vyvážit každou do jedné ruky. Pokud to nejde, strany střídejte.
  • Zvedání břemena a dětí. K břemenu se nesmíte sehnout, zatnout zádové svaly a švihem těla břemeno zvednout. Tím si zaděláváte na problémy. K břemenu si musíte dřepnout, uchopit ho oběma rukama a pak pomocí svalů nohou a hýždí se pomalu zvednout do stoje. Záda jsou přitom rovná a jsou zpevněné svaly celého trupu. U zvedání dětí nepokládejte dítě stále na stejný bok, aspoň je střídejte. Zvedejte jej stejným způsobem jako břemeno, tzn. z podřepu, nikoli z předklonu. Pozor je třeba si dát na ukládání břemene do strany, otočením trupu. K břemenu je třeba se postavit čelem. Vhodné je těžší předměty třeba v kanceláři ukládat do skříněk ve výšce od pasu po rameno, abyste častým pohybem nepřetěžovali pohybový aparát.
  • Při tlačení kočárku nebo vozíku používejte váhu celého těla. Netlačte pouze pažemi a zádovými svaly.
  • Každé omezení pohybu redukuje přirozenou schopnost lidského těla posilovat jednotlivé svaly. Šetření se vede do slepé uličky.
  • Nízké teploty oslabují svaly – chraňte své svaly před chladem.

Mýty o zádech

  • Bolest zad je dědičná. To je výmluva, podědíte pouze špatný životní styl, který následně vede k problémům se zády.
  • Jak stárneme, bolesti zad se nevyhneme. Automaticky to tak není. Pokud se o sebe staráte, nemusíte o zádech vědět ani po šedesátce.
  • Každý pohyb svědčí. Ne nutně. Zásadní pravidlo všeho s mírou je životem ověřené. Některé sporty jsou hodně jednostranné a je třeba je kompenzovat jiným cvičením (př. tenis nebo golf). Záda vám také nepoděkují za běh po tvrdém podkladu. Ideální je rekreační sport, který vám dělá radost a přináší fyzický a psychický rozvoj a aktivní relaxaci.
  • Pilulky pomohou. Léky proti bolesti neřeší skutečnou příčinu. Pomůžou vám překonat jen nejtěžší fázi potíží.
  • Spánkem na tvrdé posteli se rovná páteř. Naopak tvrdá postel nepodporuje přirozené zakřivení páteře a podporuje tak její deformace. Dobrá je taková matrace, která respektuje přirozený tvar vaší páteře a je vám pohodlná.

Rovnice úspěchu při potížích se zády

Zlepšit (ideálně vyřešit) psychosomatickou příčinu  * změnit životní návyky * přidat pohyb

Psychosomatickou příčinu potíží jsem řešila v předešlých článcích a jistě se k ní ještě vrátím, přesto připomínám, že je to nedílná součást úspěchu. Vždy je co změnit! Nestačí říct: „No jo, ono to není tak jednoduché.“ Povzdechnout si a dál se patlat ve vlastním blátě. Někdy stačí jen pohnout malinkou cihličkou, aby věci nabraly jiný směr! Takže než začnete cvičit, udělejte ve svém životě inventuru. Projděte si ho a zjistěte, co vám vadí a změňte co nejvíce, to jde – životní styl, stres, relaxace, pohyb, strava, práce, matrace, vztahy…

Stále doufáte, že budete chodit k doktorovi a po rehabilitacích a ono se to nějak srovná? Řeknu vám to rovnou, nesrovná. A pokud ano, za čas se to stejně vrátí. Jedna věc je jistá – bez životních změn a cvičení to nepůjde.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *