Blog

Úvod do výživové terapie

V životě platí jedno pravidlo – pravidlo rovnováhy. Tělo je úžasný stroj, schopný regenerace, ale v posledním století jsme se vinou blahobytu naučili žít konzumně, jíst nekvalitní potraviny plné éček, nehýbat se, vysedávat u počítačů, jít za hranu svých psychických a stresových možností, neradovat se, neodpočívat… Ničíme si životní prostředí, geneticky upravujeme potraviny i zvířata, aniž bychom věděli, co to s námi za dvacet let udělá. Mořské ryby chováme v sádkách, a pokud sadař jablko 30x neostříká, nemá úrodu. V řekách plave místo ryb antikoncepce, v moři máme ostrovy z plastů a děti budeme za chvíli očkovat i proti rýmě. Buňky našeho těla vinou špatné stravy, stresu, kouření a toxinů všude kolem ztrácejí schopnost obnovy. To následně může vést k poruše metabolizmu a k nemocím. Tělo se o rovnováhu neustále snaží, ale jelikož my mu snahu moc neulehčujeme, tak marně. V důsledku obranné reakce v těle vzniká zánět. Skoro by se chtělo napsat – a na počátku všeho byl zánět.

To, čím se živíme, je pro náš život zásadní. Střeva jsou totiž pro naše fyzické a duševní zdraví nejdůležitější. Jídlo musí tělu dodávat vše potřebné pro správné fungování, ale také musí vyvolávat v těle správnou hormonální odezvu. Tu doplňuje i duševní pohoda, dostatečný spánek, relaxace a pohyb.

Správná strava

  • Musí být kvalitní (vím, odkud pochází a co obsahuje)
  • Přirozená, základní (bez průmyslového zpracování)
  • Regionální
  • Sezónní
  • Správně kuchařsky připravená
  • Individuálně nastavená

Každý jsme jiný a každému vyhovuje něco jiného (povolání, zdravotní omezení, aktivity apod.). Věkem se také preference mění. Důležité je eliminací vypozorovat, co mi vadí a co vyhovuje. Neexistuje jeden návod, jedna dieta, jedna zdravá strava.

Kolikrát denně jíst?

Je to také o našem chronotypu (sovy budou jíst jinak než skřivani). Někomu nevyhovuje snídat, někdo jí třeba jen 2-3x denně, někdo chodí pozdě spát, tak musí lehce povečeřet ještě 2 hodiny před spaním, někomu vyhovuje zařadit půst, někdo si to neumí představit. Všechno je vysoce individuální.

Není-li tělo v rovnováze, vysílá chybné signály. Správný pohled na výživu nespočívá podle mě v příkazech či zákazech ani v označování zdravých a nezdravých potravin. Důležitý je kvalitní výběr průmyslově nezpracovaných potravin a hlavně, jak se tělo po nich cítí.

Běžně se setkávám s tradiční řečí – „Já vím, že bych měl/a; není čas; není to tak snadné, jak si myslíte… atd.“ Jedno je ale jisté. Buď chci, nebo nechci. Ostatní jsou kecy:).

LH

 

 

, , , , ,

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *