Blog

Mléko

Dříve i dnes bylo jedním z výchovných prostředků pro děti pití mléka. „Musíš pít mléko, abys vyrostl. Musíš pít mléko, abys měl dostatek vápníku…“ Internet je plný zavádějících informací. Kdo by se v tom vyznal. Jedni mléko zatracují, druzí vychvalují. Po rozboru různých zdrojů, studií a zkušeností z praxe uvádím na „svou“ (neodvažuji se napsat pravou, ale věřím jí) míru některé mýty:

Jediné kravské mléko, které prospívá našemu zdraví, je to čerstvě nadojené

To, co známe pod názvem mléko a prodávají to v obchodě, nemá s mlékem vůbec nic společného. Tedy kromě barvy a názvu. Homogenizací, čili ohřevem mléka na 120 stupňů po 2 vteřiny ztratí mléko komplet všechny enzymy. Pohromou pro slezinu jsou trvanlivá, pasterizovaná mléka a všechny termizované a chemicky ošetřované mléčné výrobky. Pokud si nechcete ubližovat, tak si kupujte 12% smetanu, kterou si rozředíte vodou anebo acidofilní výrobky s krátkou dobou trvanlivosti. Pokud máte možnost pít čerstvé kravské mléko, radujte se a veselte – toto mléko je fajn. 

Mléko zahleňuje

Nezahleňuje. Jen zahušťuje už existující hlen. Takže pokud máte vodovou rýmu a popíjíte teplé mléko a jíte hodně ovoce, koledujete si o rýmu s tuhými nudlemi. A kromě toho, přebytek mléčné bílkoviny a cukru pozmění vaše vnitřní prostředí tak, že bakterie, které způsobují zápal, mají ráj.

Mléko je velkým zdrojem vápníku

Pokud mluvíme o mléku z obchodu, tak je to blud. Vápník byste v něm nenašli ani náhodou. Vápník je jen ve skutečném mléce a v tvrdém sýru. Tavené sýry byste měli vymazat ze svého jídelníčku natrvalo. Většinou jde jen o hladkou směs plísně a dochucovadel. Co se týká acidofilních výrobků, jsou zdravé jen tehdy, pokud jsou probiotické kultury v čase spotřeby ještě živé. Jediným možným zdrojem vápníku jsou v kupovaných mléčných výrobcích už vzpomínaná kysaná 12 procentní smetana a acidofilní výrobky s krátkou dobou trvanlivosti.

Mléko zatěžuje trávicí orgány

Tak, tak. Je známo, že tělo má problémy se štěpením laktózy. Pokud si dáme k něčemu mléčnému ještě i škrob (chléb se sýrem, jogurt s ovocem), tak můžeme klidně mluvit o nadměrném zatížení organismu.

Mléko zatěžuje slezinu

A jak! Pravidelná konzumace mléčných výrobků, které si kupujeme v obchodě, zatěžuje slezinu víc, než je zdrávo. Při jejím zatížení má mléko výrazně negativní vliv na naši vnitřní stabilitu. Pociťujeme starosti, obavy, pocity těžkosti na duši i těle, které mohou přerůst až do únavového syndromu, případně deprese. Pokud tento stav postihne dítě, většinou si myslíme, že je líné. A možná by bylo opravdu dobré, zamyslet se nad tím, zda je mléčná svačina ve školách pro děti vůbec prospěšná. Není. U dětí může podporovat náchylnost k chorobám z nachlazení. U dospělých může být častá konzumace mléčných výrobků důvodem zadržování vody v těle, oteklých rukou, nadýmání, nevolnosti a průjmu, stejně tak i nadváhy a celulitidy. Zdravá slezina má podporovat racionální myšlení. Pokud jí chcete pomoci, zkuste alespoň část mléčných výrobků nahradit obilninami.

Po těchto informacích nemusíte začít oplakávat všechny jogurty s vééééélkými kousky ovoce, anebo zmrzliny a mléčné pěny. Dejte si. Jen si při tom není třeba myslet, jak velmi pomáháme svému zdraví. I mléčné výrobky mohou v pohodě patřit mezi naše neřesti. Kromě toho nikdo netvrdí, že mléko není zdravé. Je. Ale jen to čerstvě nadojené.

Zdroj: http://www.metoo.cz/863/skodliva-bila-tekutina-ktere-rikame-mleko

,

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *