Lenka Hrdličková – celostní přístup k člověku

Jáhlový nákyp s tvarohem a švestkami

Na tento recept jsem si vzpomněla po čase a moc ráda jsem ho znovu zařadila do repertoáru. Když se upeče a nechá trochu vychladnout, krásně ztuhne. Mám ho ráda i na snídani, ukrojím kostičku studeného (někdy si ho přihřeji v mikrovlnce) a je to. Takže zaplácnu dvě mouchy jednou ranou. Tedy jídlo z předešlého dne využiji ještě další den na jeden chod (nejčastěji snídaně nebo svačina). Toto množství je tak na 4 porce nebo spousty malých svačinových. Vždy můžete doplnit o své oblíbení chutě, jako ořechy, loupané mandle apod. A velké plus je, že jde o bezlepkový pokrm.

Co potřebujete na hmotu: jáhly (množství podle mísy, lidí a jiných ukazatelů :)). Tento recept je tak na zapékací mísu 25×25 cm, tedy 300 g jáhel), med na oslazení (1-2 lžíce) nebo jiné alternativní sladidlo podle vlastní zkušenosti, trochu skořice

Na náplň: tvaroh 300 g nebo podle chuti (výborný je ten v alobalu nebo hrudkovitý), sušené švestky (dá se využít i jiné ovoce, třeba v létě i čerstvé, např. meruňky), opět med (1-2 lžíce) nebo jiné sladidlo na oslazení, vanilka nebo vanilkový extrakt, kůra z jednoho citronu.

Uvařte jáhly podle návodu. Tzn. nejprve je propláchněte několikrát horkou vodou a poté spařte vařící vodou. Jinak by byly hořké. Dejte do hrnce v poměru 1:2 (1 díl jáhel na dva díly vody) a uvařte zhruba 15 minut do měkka. Jdou vařit i v mléce, nebo v rostlinném mléce, jsou pak více krémovější, ale není to nutnost. Poté je přemístěte do mísy, oslaďte, oskořicujte.

V misce smíchejte vše na náplň. Vytřete si zapékací misku máslem. Vytvořte spodní vrstvu z jáhel, na to naplácejte náplň, švestky a poté potřete zbylými jáhly. Upečte na 180 stupňů do zhnědnutí a nechte trošku vychladnout, aby se to před podáváním nesypalo. Po úplném vychladnutí (nebo druhý den) je krásně tuhý a dobře se krájí.

Tip: Jáhelník zkuste upéct také naslano, s houbama, česnekem, uzeným….

Jáhly
Jsou bezlepková surovina, která vzniká loupáním prosa. Připravují se na slano i na sladko. Včetně třeba kaší nebo jako příloha (jako rýže). Mají vysokou výživovou hodnotu – obsahují minerální látky: draslík, fofor, hořčík, měď, železo, zinek a vitamíny skupiny B.

Můj zdroj inspirace: zdravefitrecepty

Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *